Problemen en moeilijkheden op de werkvloer kunnen leiden tot een toename van het verzuim. Als werkgever kun je dit verzuim voorkomen door voldoende aandacht te besteden aan PSA, ook wel psychosociale arbeidsbelasting. Daarnaast is het voor werkgevers wettelijk verplicht om hier voldoende aandacht aan te besteden. Door een vertrouwenspersoon aan te stellen ga je op de juiste manier aan de slag met PSA, waardoor je zorgt voor een fijnere werkomgeving voor personeel en een afname van het ziekteverzuim. In dit artikel leest u hoe u een vertrouwenspersoon in uw organisatie aanstelt.
Wat is PSA precies en hoe ga je ermee om?
PSA is psychosociale arbeidsbelasting. Het kan door tal van factoren op de werkvloer ontstaan. In de basis gaat het om factoren die voor een medewerker leiden tot het ervaren van extra stress. Hierbij kan worden gedacht aan een te hoge werkdruk, aan discriminatie of pesten op de werkvloer, aan geweld en agressie of seksuele intimidatie. Zo zijn er tal van factoren die ervoor zorgen dat een medewerker een hoge mate van stress ervaart.
Het hebben van een goed PSA beleid is verplicht
Voor Nederlandse werkgevers is het bij de wet verplicht om een beleid te hebben dat gericht is op de juiste omgang met PSA. De Nederlandse Arbeidsinspectie is verantwoordelijk voor het controleren of werkgevers inderdaad een goed beleid hebben voor een correcte omgang met PSA, wat draait om alle soorten omgangsvormen die als ongewenst kunnen worden bestempeld. Wanneer je een goed ingericht PSA beleid wilt hebben, dan is het belangrijk om te zorgen voor de aanstelling van een vertrouwenspersoon. Dit is een onderdeel bij het opmaken van de RI & E. Hierbij bestaat de keuze uit een intern of een extern vertrouwenspersoon.
Een intern vertrouwenspersoon aanstellen
Verreweg het grootste deel van de Nederlandse ondernemingen kiest voor de inzet van een intern vertrouwenspersoon. Dit biedt dan ook diverse voordelen. Zo is deze vertrouwenspersoon eigenlijk altijd aanwezig op de werkvloer en de persoon in kwestie is zelf optimaal bekend met het reilen en zeilen binnen het bedrijf. Daarnaast heeft deze persoon al een bekend gezicht voor medewerkers die behoefte hebben aan contact met een vertrouwenspersoon. Wil je een intern vertrouwenspersoon aanstellen, dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze persoon de juiste opleiding volgt om daadwerkelijk te kunnen bieden waar werknemers recht op hebben. Daarnaast is het ook goed om de voor- en nadelen van een intern én extern vertrouwenspersoon te overwegen.
Nadelen van het aanstellen van een intern vertrouwenspersoon
Het kan de aantrekkelijkste oplossing lijken om een intern vertrouwenspersoon aan te stellen. Toch zijn er ook belangrijke nadelen te noemen. Zo gaat de persoon in kwestie ook wel eens op vakantie, is het lastig om onafhankelijk te blijven en deze kan langdurig ziek worden, waardoor er langere periode geen vertrouwenspersoon beschikbaar is. Daarnaast is de vertrouwenspersoon vaak niet optimaal gespecialiseerd en kan het in bepaalde situaties zo zijn dat deze persoon juist té dichtbij staat om de juiste hulp te kunnen bieden. Er ontbreekt vaak een gedegen opleiding.
Kies voor de voordelen van een extern vertrouwenspersoon
Het aanstellen van een extern vertrouwenspersoon biedt daarom interessante voordelen. Uiteraard is deze vertrouwenspersoon deskundig en gespecialiseerd, waardoor altijd de juiste hulp en ondersteuning geboden kan worden. Daarnaast is een extern vertrouwenspersoon objectief en volledig onafhankelijk. Het team van Uw Vertrouwenspersoon staat voor je klaar wanneer jij op zoek bent naar een ervaren vertrouwenspersoon. Wij vertellen je graag meer over wat wij precies voor jouw organisatie kunnen betekenen. Neem gerust contact met ons op.