Het hebben van een vertrouwenspersoon is nog niet wettelijk verplicht, maar binnenkort wellicht wel. Als werkgever is het wél verplicht om voldoende aandacht te besteden aan PSA (psychosociale arbeidsbelasting) en om een goed ingericht PSA beleid te hebben. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is zeker wel verstandig wanneer je zeker wilt zijn dat je terug kunt vallen op een goed PSA beleid. Geen enkele werkgever verwacht te maken te krijgen met ongewenste gedragsvormen op de werkvloer, maar helaas komt het in de praktijk wel heel vaak voor.
Een vertrouwenspersoon zet zich op verschillende manieren in om PSA te beperken en te voorkomen. De vertrouwenspersoon houdt zich in de praktijk met 3 verantwoordelijkheden bezig. Hier vertellen wij je graag meer over.
1. Het bieden van deskundig advies aan de werkgever
Als werkgever weet je niet altijd wat er op de werkvloer gebeurt. Toch is het wel heel belangrijk om je er als werkgever bewust van te zijn dat ongewenst gedrag veel vaker voorkomt dan meestal gedacht wordt. Voor werkgevers is het belangrijk om ongewenst gedrag op de werkvloer te registreren, aan te pakken en te voorkomen. De vertrouwenspersoon is er om de werkgever hierin te ondersteunen en van een deskundig advies te voorzien.
2. Het bieden van de juiste voorlichting aan medewerkers
Het is belangrijk dat medewerkers goed weten wie de vertrouwenspersoon is, wat deze persoon doet en op welke manier zij gebruik kunnen maken van de ondersteuning en begeleiding van de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon zorgt ervoor dat het medewerkers goed duidelijk is wat de werkwijze is en wat zij precies mogen verwachten. Door goed uit te leggen wat de mogelijkheden en voordelen van de vertrouwenspersoon zijn, wordt het voor de werknemers duidelijk wat de meerwaarde van deze persoon is en zullen zij er ook makkelijker gebruik van maken.
3. Het bieden van begeleiding en ondersteuning
Eén van de belangrijkste taken van een vertrouwenspersoon is het bieden ven begeleiding en ondersteuning aan werknemers die te maken hebben met ongewenst gedrag op de werkvloer. Hierbij kan het gaan om de meest uiteenlopende soorten ongewenste gedragingen, van pesten en discriminatie tot seksuele intimidatie en het ervaren van een te hoge werkdruk. De vertrouwenspersoon voert gesprekken met medewerkers, biedt advies en hulp, denkt mee over mogelijke oplossingen en begeleidt bij het nemen van vervolgstappen wanneer dit noodzakelijk is. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon de medewerker ook doorverwijzen naar andere hulpverleners wanneer de situatie hierom vraagt.
Kies voor een extern vertrouwenspersoon
Een extern vertrouwenspersoon is altijd beter dan een intern vertrouwenspersoon, vooral omdat een externe partij objectief en onafhankelijk is. Externe vertrouwenspersonen hebben geen andere belangen, waardoor zij zich volledig inzetten voor het bieden van een optimale ondersteuning aan zowel de onderneming als de medewerkers. Uw Vertrouwenspersoon is de externe partner die graag voor jouw organisatie klaarstaat. Wil jij meer informatie of advies over wat wij precies voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.