De vertrouwenspersoon en de contactpersoon worden nogal eens door elkaar gehaald. Toch zijn de taken van de vertrouwenspersoon anders dan die van de contactpersoon. Juist daarom is het belangrijk om de twee in de praktijk niet met elkaar te verwarren. De contactpersoon is bijvoorbeeld vaker een schakel tussen een medewerker en een vertrouwenspersoon en kan zelf niet altijd de juiste hulp en ondersteuning bieden.
In het geval van ongewenst gedag op de werkvloer dient er een vertrouwenspersoon beschikbaar te zijn en onafhankelijk te kunnen handelen. Wat is nu precies het verschil tussen een vertrouwenspersoon en een contactpersoon? Wees duidelijk in je organisatie wat je bent. In dit blog geven wij graag een uitleg over de verschillen!
Contactpersoon is een eerste aanspreekpunt
Een contactpersoon kan het best worden gezien als een heel benaderbaar, laagdrempelig aanspreekpunt waarbij werknemers van een bedrijf terecht kunnen met de meest uiteenlopende klachten. De contactpersoon hoort veel verschillende klachten aan en kan een medewerker in contact brengen met de persoon of partij die de klacht kan oplossen. Wanneer het gaat om een klacht op het gebied van ongewenste gedragingen op de werkvloer, dan is het aan de contactpersoon om de medewerker in contact te brengen met een vertrouwenspersoon.
Wat zijn de belangrijkste taken van een contactpersoon?
In verreweg de meeste gevallen is een eerste aanspreekpunt iemand op de werkvloer. Juist omdat deze persoon hierdoor meer kwetsbaar is, worden de activiteiten van een contactpersoon op bepaalde vlakken beperkt gehouden. Onder de belangrijkste taken van de contactpersoon vallen de volgende zaken:
- Functioneren als eerste aanspreekpunt voor medewerkers
- Benaderbaar voor alle soorten klachten
- Het leggen van contact met een partij die de klacht kan oplossen, of
- Het leggen van contact tussen een werknemer en een vertrouwenspersoon wanneer de situatie hierom vraagt
Vertrouwenspersoon biedt passende begeleiding
Wanneer een medewerker stress, agressie en/of intimidatie op de werkvloer ervaart als gevolg van ongewenst gedrag, dan is het belangrijk dat deze medewerker in contact komt met een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon heeft zich gespecialiseerd in het bieden van ondersteuning en begeleiding van klachten die betrekking hebben op ongewenste gedragingen. Hieronder vallen onder meer discriminatie, seksuele intimidatie, pesten en geweld. De vertrouwenspersoon voorkomt en beperkt PSA, ook wel psychosociale arbeidsbelasting, waardoor het takenpakket uitgebreider is. Een vertrouwenspersoon heeft een beroepsgeheim en zal een luisterend oor bieden aan de medewerker.
Taken van een vertrouwenspersoon?
In de basis zijn de taken van een vertrouwenspersoon onder te verdelen in drie categorieën, namelijk het bieden van deskundig advies aan werkgevers voor een correcte omgang met PSA, het bieden van de juiste voorlichting aan medewerkers en het bieden van passende hulp en ondersteuning aan medewerkers die te maken krijgen met ongewenste gedragingen op de werkvloer. Onder de belangrijkste taken van een vertrouwenspersoon vallen de volgende zaken:
- Registreren van ongewenst gedrag
- Management en leidinggevenden adviseren bij het voorkomen van ongewenst gedrag
- Voorlichting bieden over het aanpakken van ongewenst gedrag
- Zoeken naar oplossingen in de informele sfeer, indien mogelijk
- Hulp en advies bieden aan slachtoffers van ongewenst gedrag op de werkvloer
- Bieden van informatie aan slachtoffers over, onder meer, klachtenprocedures
De externe vertrouwenspersoon inschakelen
Uw Vertrouwenspersoon biedt de juiste ondersteuning en begeleiding een werkgevers voor het organiseren van een goed PSA beleid. Daarnaast biedt onze externe vertrouwenspersoon uiteraard volledig onafhankelijke begeleiding aan werknemers die te maken krijgen met ongewenst gedrag op de werkvloer. Wij ondersteunen jouw organisatie graag. Wil jij meer weten over wat Uw Vertrouwenspersoon precies kan betekenen voor jouw bedrijf? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren je graag.