Bij een vertrouwenspersoon wordt er snel gedacht dat het uitsluitend iemand is die een luisterend oor biedt. In de praktijk biedt een vertrouwenspersoon veel meer dan dat. De vertrouwenspersoon staat klaar voor werknemers die met mentale en / of fysieke klachten als gevolg van de arbeidsomstandigheden worden geconfronteerd.
Een vertrouwenspersoon is er in de eerste plaats om naar de klacht te luisteren, maar wijst daarnaast ook door naar passende hulp en ondersteuning. Er wordt actief meegedacht over een passende oplossing en, indien noodzakelijk, wordt er door de vertrouwenspersoon gezorgd voor effectieve bemiddeling.
De vertrouwenspersoon voorkomt verdere problemen
Wanneer een werknemer klachten ervaart die een direct gevolg zijn van omstandigheden op de werkvloer, dan is het belangrijk dat er op korte termijn wordt gezocht naar een effectieve oplossing. De werknemer in kwestie ervaart vaak stress door de situatie en neemt deze stress ook mee naar huis. Hierdoor beperken de problemen zich vaak niet tot de werkvloer. Ook de thuissituatie, en iedereen die daar eventueel bij hoort, ervaart er problemen door. Het is daarom belangrijk om klachten snel aan te pakken en er actief mee aan de slag te gaan. Hier zet de vertrouwenspersoon zich voor in.
Een luisterend oor is de eerste stap
Werknemers kunnen op de werkvloer met diverse problemen te maken krijgen die voor stress en klachten zorgen. Hierbij kan onder meer worden gedacht aan pesten op de werkvloer, (seksuele) intimidatie, discriminatie en verbaal en / of non-verbaal geweld. Voor een werknemer kan het erg lastig zijn om dit bij iemand binnen het bedrijf aan te geven. Soms speelt schaamte hierin een rol, in andere situaties twijfelt de persoon of deze serieus genomen zal worden. Elke situatie is uniek. Een extern vertrouwenspersoon is een onafhankelijke partij en biedt in eerste instantie een luisterend oor. Dit is een belangrijke eerste stap, vooral omdat het al de nodige mate van opluchting voor de medewerker biedt. Vervolgens kan de vertrouwenspersoon de juiste vervolgstappen ondernemen.
De vervolgstappen zijn afhankelijk van de situatie
Een ervaren vertrouwenspersoon biedt aan de hand van de klacht een passend advies. Er wordt ondersteuning en informatie geboden. Daarnaast wordt er door de vertrouwenspersoon mee gedacht over mogelijke oplossingen. Een werknemer kan ervoor kiezen zelf nog bepaalde acties te ondernemen, maar er kan ook een hulpverlener worden ingeschakeld door de vertrouwenspersoon. Het instellen van een interventie en het zorgen voor bemiddeling behoren ook tot de mogelijkheden. Uiteindelijk zijn de vervolgstappen altijd uniek aan de specifieke situatie en de voorkeuren van de werknemer in kwestie.
Een extern vertrouwenspersoon is onmisbaar
In veel situaties blijkt een extern vertrouwenspersoon onmisbaar. Werknemers die klachten ervaren als direct gevolg van wat er op de werkvloer gebeurt moeten kunnen vertrouwen op de aandacht, de steun en het advies van een ervaren vertrouwenspersoon. Vaak is het voor de medewerker prettiger wanneer deze persoon onafhankelijk is. Uw Vertrouwenspersoon zet zich graag in als extern vertrouwenspersoon waar jouw medewerkers op kunnen rekenen. Wil je meer informatie of advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.