“Werkgevers zullen maatregelen en voorzieningen moeten treffen om te komen tot een goede opzet van de vertrouwenspersoon bij hun bedrijf of inrichting.” Dat is de letterlijke tekst uit de nota van wijziging 35 592 die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Met deze wetswijziging zal het straks verplicht worden dat alle kleine en grote ondernemers een vertrouwenspersoon moeten hebben.
Eerder dit jaar was het wetsvoorstel al gewijzigd en nu is er een tweede wijziging. Op 23 januari 2023 zal de Tweede Kamer deze wetswijziging behandelen. Het team van Boshuizen Vertrouwenspersonen zal de ontwikkeling van deze wet op de voet volgen. Wij vinden dat iedere werknemer zich moet kunnen wenden tot een onafhankelijke vertrouwenspersoon bij ongewenst gedrag, intimidatie of pesten op de werkvloer. Dit beleid moet worden meegenomen in het opstellen van de jaarlijkse RI & E.
In de Nota van Wijzigingen dd 23 december 2022 valt te lezen dat er een aantal aanpassingen in de huidige wet worden voorgesteld. Wij nemen ze in dit artikel met u door.
Rol van de vertrouwenspersoon
Het is niet aan de vertrouwenspersoon om een deskundige of bemiddelaar in te schakelen bij conflicten die verband houden met ongewenste omgangsvormen. Uiteraard kan de vertrouwenspersoon de werknemer ter zake wel adviseren, namelijk de mogelijkheden schetsen en de voor- en nadelen ervan aangeven, en de werknemer, nadat deze een keuze heeft gemaakt desgewenst behulpzaam zijn (bijvoorbeeld met het aanreiken van adressen van mediators, rechtshulpverleners of het helpen bij het opstellen van brieven).
Melding aan werkgever
De relatie vertrouwenspersoon – werknemer is een vertrouwensrelatie, die gekenmerkt wordt door geheimhouding van de vertrouwenspersoon tegenover derden. Of en zo ja hoe de vertrouwenspersoon adviseert aan de werkgever over een concrete melding, is geheel aan de individuele werknemer en behoeft zijn/haar toestemming.
Volledig onafhankelijk
De vertrouwenspersoon dient in volledige onafhankelijkheid ten opzichte van alle betrokken partijen (werkgever, beklaagde(n), andere betrokkenen) te kunnen optreden en is hen ter zake geen verantwoording schuldig.
Vertrouwenspersoon intern of extern
Werkgevers zullen maatregelen en voorzieningen moeten treffen om te komen tot een goede opzet van de vertrouwenspersoon bij hun bedrijf of inrichting. Geïnteresseerde/geschikte werknemers moeten worden benaderd en opgeleid. Er moet gespreksruimte zijn, goede ICT, voorzieningen en administratieve ondersteuning.
Wordt gekozen voor een externe vertrouwenspersoon, dan moeten er contracten worden afgesloten. Is er een ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging dan heeft die instemmingsrecht. Er komt een vrije keuze voor werkgevers om te kiezen voor een interne of externe vertrouwenspersoon of een combinatie hiervan.
Invoeringstermijn
De maximale invoeringstermijn is 16 maanden, de minimale invoeringstermijn 4 maanden. Dat levert de volgende categorieën op:
Categorie | Aantal werknemers | Invoeringstermijn |
Groot | >250 | 4 maanden |
Middelgroot | 50-250 | 8 maanden |
Klein | 10-50 | 12 maanden |
Micro | <10 | 16 maanden |
Met deze ruimere invoeringstermijn wil de initiatiefnemer voldoende ruimte geven aan kleinere bedrijven om dit goed te regelen.