Steeds meer Nederlandse werknemers krijgen te maken met een bepaalde vorm van ongewenst gedrag op werk. De klachten lopen uiteen van pesten op het werk en discriminatie tot geweld en seksuele intimidatie. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft de campagne ‘Moet Toch Kunnen’ gelanceerd om ongewenst gedrag op de werkvloer terug te dringen. Meer dan 1,2 miljoen Nederlandse werknemers werden in 2021 geconfronteerd met ongewenst gedrag op het werk.
Ongewenst gedrag kost veel – op meerdere vlakken
Het feit dat steeds meer Nederlandse werknemers met ongewenst gedrag op werk te maken krijgen, is zorgelijk. Het spreekt voor zich dat de impact voor de slachtoffers vaak groot is. Duidelijk is dan ook dat mensen die slachtoffer worden van ongewenst gedrag op de werkvloer zich vaker ziek melden en ook langer thuis blijven. Daarnaast ontwikkelen zij vaak meerdere klachten en gaat ook hun thuissituatie in kwaliteit achteruit.
Voor de werkgevers veroorzaakt het vooral ook een grote kostenpost. Ongewenst gedrag op het werk kost Nederlandse werkgevers op jaarbasis 1,7 miljard euro, volgens Onderzoeksinstituut TNO.
Veel verschillende vormen van ongewenst gedrag
Ongewenst gedrag op het werk komt in veel verschillende vormen voor. Duidelijk is dat niet elke vorm van ongewenst gedrag ook daadwerkelijk zo bedoeld wordt. De één vindt het helemaal niet erg als een collega een arm om de schouder slaat, terwijl de ander dit zeer onprettig vindt. In dit laatste geval is er sprake van seksuele intimidatie. Wat voor de ene persoon een flauwe grap is, kan door de ander worden aangevoeld als discriminatie.
Minister Asscher maakt dit ook goed duidelijk door aan te geven dat niemand hetzelfde is en dat juist daar een oplossing in te vinden is. In alle gevallen van ongewenst gedrag op werk zorgt het voor een verhoging van de werkstress, waardoor het verzuim toeneemt.
Een campagne tegen ongewenst gedrag op het werk
Minister Asscher heeft inmiddels de campagne tegen ongewenst gedrag op het werk gelanceerd. Hierbij gaf hij aan dat de actuele cijfers duidelijk maken dat de campagne hard nodig is. Er moet iets veranderen. De campagne bestaat onder meer uit commercials op de radio en posters die situaties laten zien van onschuldig bedoelde bijnamen, ongewenste massages en het buitensluiten van collega’s.
Uw Vertrouwenspersoon staat klaar voor bedrijven
Het is voor bedrijven belangrijk om een effectief plan te hebben als het gaat om ongewenst gedrag op het werk en de aanpak daarvan. Hiervoor wordt een PSA-beleid opgesteld. Hierbij is het goed om een vertrouwenspersoon aan te stellen. Uw Vertrouwenspersoon stelt zich op als extern vertrouwenspersoon voor alle medewerkers in uw bedrijf. Als onafhankelijke partij hebben wij geen andere belangen en zorgen wij altijd voor de juiste hulp en ondersteuning van werknemers. Wilt u precies weten wat wij voor uw bedrijf en werknemers kunnen doen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op. Wij informeren en adviseren u graag.