Het is voor bedrijven belangrijk om een vertrouwenspersoon te hebben. Een goed PSA-beleid, ook wel een beleid met betrekking tot psychosociale arbeidsbelasting, is niet compleet zonder een integere vertrouwenspersoon. Dit mag een intern professional zijn, maar ook iemand buiten de onderneming. Vaak wordt gedacht dat de HR afdeling prima kan optreden als integere vertrouwenspersoon, maar de praktijk leert dat dit niet zo is.
De HR professional is onbekend bij medewerkers
Het grootste probleem blijkt te zijn dat een vertrouwenspersoon binnen veel bedrijven uitsluitend op papier bestaat. Een bedrijf stelt een PSA-beleid op om aan de wettelijke verantwoordelijkheid te voldoen en geeft hierin aan dat de HR afdeling of een specifieke HR professional is aangesteld als vertrouwenspersoon. Vervolgens krijgt deze aangestelde vertrouwenspersoon nooit meldingen binnen van werknemers.
Dit is niet het geval omdat er nooit sprake is van ongewenst gedrag op de werkvloer, maar vaker omdat werknemers eenvoudigweg niet weten dat er een vertrouwenspersoon is. Zij kennen de HR professional niet of weten niet dat deze persoon aangesteld is als vertrouwenspersoon binnen het bedrijf.
Is een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf wenselijk?
Een tweede punt om goed naar te kijken is of het wel wenselijk is om een vertrouwenspersoon intern aan te stellen. Binnen sommige bedrijven kan dit prima werken, terwijl het in andere bedrijven geen optie is. Werknemers zullen niet vaak naar de HR afdeling willen stappen met een klacht. Zij hebben snel het gevoel dat deze interne vertrouwenspersoon hen niet serieus zal nemen, gemakkelijk een partij zal trekken of de situatie niet daadwerkelijk vertrouwelijk kan behandelen. Het is voor werknemers belangrijk dat zij zich altijd veilig voelen, ook wanneer zij een klacht hebben. Vaak gebeurt dit niet wanneer de vertrouwenspersoon een intern aangestelde partij is.
Bedrijven bieden geen integere vertrouwenspersoon
De praktijk leert dat bedrijven vaak in een PSA-beleid aangeven dat de HR afdeling een integere vertrouwenspersoon vormt, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. De HR afdeling heeft niet de juiste kennis en ervaring in huis om daadwerkelijk op te kunnen treden als integere vertrouwenspersoon. Voor veel bedrijven geldt dan ook dat er nog veel ruimte is voor verbetering.
Er wordt te weinig gedaan om ongewenst gedrag op het werk te voorkomen en aan te pakken wanneer dit noodzakelijk is. Hierdoor ontstaat er jaarlijks voor werkgevers een kostenpost van 1,7 miljard euro, gezien maar liefst 8 procent van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door ongewenst gedrag op de werkvloer.
Kies voor een extern vertrouwenspersoon
Voor alle bedrijven geldt dat het belangrijk is om een integere vertrouwenspersoon te hebben naar wie medewerkers de weg weten te vinden wanneer de situatie hierom vraagt. Uw Vertrouwenspersoon stelt zich op als integer, onafhankelijk en objectief vertrouwenspersoon. Wij hebben alle kennis en ervaring in huis om werknemers te bieden wat zij nodig hebben als zij te maken krijgen met ongewenst gedrag op het werk. Wilt ur meer informatie of advies? Wij vertellen u graag meer. Neem vrijblijvend contact met ons op.