PSA, ook wel psychosociale arbeidsbelasting, behoort al jaren tot de meest belangrijke risico’s op de werkvloer. Veel verzuim ontstaat als gevolg van PSA. Het is voor werkgevers belangrijk om een goed PSA-beleid op te stellen. Dit hoort onderdeel te zijn van de RI&E. Een goed beleid zorgt niet alleen voor het terugbrengen van het ziekteverzuim binnen het bedrijf, maar vanzelfsprekend ook voor een veiligere en prettigere werkomgeving voor werknemers. Uw Vertrouwenspersoon vertelt u graag meer over het PSA-beleid en het effectief opstellen hiervan.
Wat valt er allemaal onder PSA?
Psychosociale arbeidsbelasting is een brede term, waardoor het niet altijd duidelijk is wat hier nu precies onder valt. In de basis vallen alle vormen van ongewenst gedrag op de werkvloer onder PSA. U kunt hierbij onder meer denken aan (seksuele) intimidatie, geweld, discriminatie, pesten op de werkvloer en andere ongewenste gedragsvormen waaraan werknemers onderworpen kunnen worden. Daarnaast valt het ervaren van een te hoge werkdruk onder PSA, wat vaak langdurige uitval tot gevolg heeft.
Waarom heeft u een PSA-beleid nodig?
In Nederland hebben werkgevers een zorgplicht. Wanneer we kijken naar de Arbowet in combinatie met psychosociale arbeidsbelasting, dan zien we dat het de werkgever verplicht wordt gesteld om maatregelen te nemen ter voorkoming van PSA. Het valt onder de verantwoordelijkheid van de werkgever om psychosociale arbeidsbelasting zo goed mogelijk te beperken en, indien mogelijk, te voorkomen.
Daarnaast is het zo dat de werkgever hoort te zorgen voor een duidelijk plan van aanpak voor wanneer werknemers wel met PSA te maken krijgen. Met het oog hierop is het belangrijk om een goed PSA-beleid te hebben. Wanneer deze aanwezig is en er wordt effectief naar gehandeld, dan kan verzuim als gevolg van psychische klachten op de werkvloer voorkomen worden.
Wat moet er in een PSA-beleid staan?
Het PSA-beleid omschrijft duidelijk de situaties waarin er sprake is van PSA en op welke manier daarmee omgegaan dient te worden. Het beleid stelt duidelijk welke wegen er bewandeld moeten worden om PSA te voorkomen dan wel te beperken en geeft daarnaast aan welke activiteiten moeten worden ondernomen wanneer er sprake is van PSA. Als werkgever bent u verplicht om over een klachtenprocedure te beschikken. Het aanstellen van een klachtencommissie is hierbij geen verplichting maar kan, zeker bij grotere bedrijven, wel aan te raden zijn. Bovendien is het belangrijk om te denken aan een klokkenluidersregeling, die volgens de wet verplicht is om te hebben voor bedrijven met meer dan 50 medewerkers in dienst.
Een vertrouwenspersoon is onmisbaar in het PSA-beleid
Een PSA-beleid is niet compleet zonder vertrouwenspersoon. Medewerkers die te maken krijgen met PSA moeten weten bij wie zij terecht kunnen met hun klacht. Het is mogelijk om intern een vertrouwenspersoon aan te stellen, maar een extern vertrouwenspersoon is vaak de betere optie.
Deze externe professional stelt zich volledig onafhankelijk en objectief op. Daarnaast vinden medewerkers het vaak prettiger en ‘veiliger’ om hun klacht neer te leggen bij iemand die zich buiten de organisatie bevindt. Gaat u een PSA-beleid opstellen voor uw bedrijf en bent u nog op zoek naar een extern vertrouwenspersoon? Dan staat Uw Vertrouwenspersoon graag voor u klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en advies.