Een vertrouwenspersoon wordt door een werkgever ingehuurd of aangesteld door de werkgever.
Taken van een Vertrouwenspersoon
- Voorlichten van collega’s binnen de onderneming; iedereen op de hoogte brengen van het bestaan van een Vertrouwenspersoon en aangeven hoe deze te benaderen is en wat de werkwijze inhoudt.
- Aanwezig zijn als een medewerker een melding of een klacht heeft, de eerste opvang organiseren, samen beoordelen wat er aan de hand is en beoordelen wat de mogelijkheden zijn om het voorval bespreekbaar te maken en een structurele oplossing te vinden. Begeleiden, adviseren en eventueel doorverwijzen is de belangrijkste taak van de Vertrouwenspersoon.
- Daar waar de onderneming beleid heeft over PSA zal de Vertrouwenspersoon de vrijheid hebben om aan te geven waar een wijziging of aanvulling gewenst of verplicht is. Ongewenste omgangsvormen- en Integriteitsbeleid is de basis waarin de werkgever met de werknemer heeft afgesproken hoe we met elkaar, de onderneming en stakeholders omgaan.
Een Vertrouwenspersoon zal zich bezighouden met kwesties over ongewenste omgangsvormen en integriteit. Deze zijn te verdelen in ongewenste omgangsvormen en integriteit.
Onderwerpen bij ongewenste omgangsvormen zijn:
- agressie en geweld;
- seksuele intimidatie;
- pesten;
- discriminatie;
- werkdruk in de arbeidssituatie die stress veroorzaakt.
Voorbeelden van integriteitschending zijn:
- Machtsmisbruik
- Corruptie
- Fraude
- Diefstal
- Verduistering
- Dubieuze giften of beloften
- Functies en samenwerkingen die niet bij elkaar passen
- Misbruik en manipulatie van informatie
- Verspilling en wanprestatie
- Misdragingen in privé tijd