Dagelijks komen werknemers naar jouw bedrijf om hun functie te vervullen, klanten verder te helpen en zichzelf verder te ontwikkelen. Hierin is het belangrijk dat zij zich volledig veilig voelen. Er wordt veel tijd doorgebracht binnen het bedrijf, vaak meer dan thuis. Wanneer medewerkers zich in deze tijd niet veilig voelen, dan heeft dit vervelende tot ernstige gevolgen. Dit wil je als werkgever natuurlijk voorkomen.
Het team van Uw Vertrouwenspersoon geeft je graag een aantal handige tips om een veilige werkomgeving in je bedrijf te creëren. Het hebben van een vertrouwenspersoon speelt daarbij natuurlijk een centrale rol.
1. Zorg voor reactie op ongepast gedrag
Wat voor de ene persoon een grap is, kan voor de andere persoon heel kwetsend zijn. Het is belangrijk om hier voortdurend bewust van te zijn. Wordt er iets gezegd of gedaan wat wordt aangemerkt als ongepast of ongewenst gedrag naar iemand anders toe? Reageer hier dan direct op. Geef aan dat het betreffende gedrag niet gewenst en gepast is, en dat het binnen het bedrijf niet wordt getolereerd. Dit maakt het voor werknemers onderling ook makkelijker om de juiste grenzen te stellen.
2. Bespreek de gewenste bedrijfscultuur
Het is duidelijk dat iedereen wil werken in een fijne en gemoedelijke sfeer. Toch kun je er als werkgever niet altijd van uit gaan dat het bij alle werknemers ook bekend is wat wel en niet bij deze sfeer past. We maken niet allemaal gebruik van dezelfde manieren van aanspreken, bijvoorbeeld. Om ervoor te zorgen dat het voor iedereen duidelijk is wat voor bedrijfscultuur gewenst is, en welk gedrag daar wel en niet bij hoort, maak je het voor iedereen makkelijker om daar een steentje aan bij te dragen. Geef duidelijk aan wat gewenst gedrag is en welk gedrag niet gewenst is binnen het bedrijf.
3. Bied waardering en respect aan medewerkers
Als werkgever heb je een voorbeeldfunctie. Goed leiden doet goed volgen. Het is daarom goed om te laten zien dat je je werknemers respecteert en dat je de inzet voor het bedrijf waardeert. Jouw bedrijf functioneert, ontwikkelt en groeit niet zonder de inzet van medewerkers. Laat zien dat je je hier bewust van bent. Geef eens een schouderklopje, spreek je waardering uit en bespreek eventuele kritiek op een respectvolle manier. Dat is een fijne toon om te zetten binnen het bedrijf.
4. Wees je bewust van tweerichtingsverkeer
Het is goed om je bewust te zijn dat iedereen binnen het bedrijf naar elkaar toe communiceert. Het is niet alleen belangrijk dat personeel jou als werkgever op de juiste wijze behandelt, maar andersom geldt dit ook zo. Als werkgever kun je ook, bewust of onbewust, wel eens ongewenst gedrag laten zien. Af en toe kan het de moeite waard zijn om eens een spiegel voor te houden en te reflecteren, zeker wanneer een medewerker aangeeft zich niet prettig te voelen bij de onderlinge communicatie met jou. Voel je niet aangevallen, maar bespreek het van mens tot mens.
5. Aandacht voor het mens achter de medewerker
Medewerkers worden op de werkvloer gezien in hun functie, waardoor het soms makkelijk vergeten wordt dat alle medewerkers ook een thuis hebben. Soms kan afwijkend gedrag worden veroorzaakt door iets dat in de privésfeer plaatsvindt. Wees je hier bewust van en besteed altijd voldoende aandacht aan het mens achter de medewerker. Vraag eens hoe het thuis gaat, toon belangstelling en biedt hulp wanneer dit gewenst is.
6. Handel niet vanuit emotie
Wanneer we vanuit emotie handelen kunnen zaken snel uit de hand lopen. Woede, frustratie en onbegrip zijn sterke emoties die in het heetst van de strijd meer kwaad dan goed doen. Wordt er ongewenst gedrag vertoond? Neem dan eerst de tijd om alle kanten van het verhaal aan te horen voor je oordeelt. Neem de tijd om erover na te denken, om een mening te vormen en een actie die daarbij hoort. Het is in geen geval goed om direct vanuit emotie te handelen.
7. Zorg voor een externe vertrouwenspersoon
Voor medewerkers kan het erg lastig zijn om mogelijke problemen in de bedrijfssfeer neer te leggen bij iemand die ook gewoon onderdeel van de organisatie uitmaakt. Wanneer een werknemer gepest wordt op de werkvloer, dan kan het bijzonder lastig zijn om deze klacht neer te leggen bij iemand die onderdeel van hetzelfde team uitmaakt. Dit is uiteraard slechts een voorbeeld. In veel situaties is het voor een werknemer heel prettig om een beroep te kunnen doen op een objectief en onafhankelijke vertrouwenspersoon. Het is dus goed om een extern vertrouwenspersoon aan te stellen voor het bedrijf.
Uw Vertrouwenspersoon biedt hulp en ondersteuning
Een optimaal veilige werkomgeving is belangrijk, voor iedereen, maar helaas niet altijd vanzelfsprekend. Het is prettig wanneer je medewerkers makkelijk in contact kunnen komen met een extern vertrouwenspersoon die niet alleen een luisterend oor biedt, maar ook de nodige hulp en ondersteuning. Het team van Uw Vertrouwenspersoon staat hierin graag voor jouw organisatie en medewerkers klaar. Ben je benieuwd naar wat wij precies kunnen betekenen? Neem contact met ons op voor meer informatie en advies.