Er is sprake van grensoverschrijdend gedrag wanneer een persoon niet (vrijwillig) instemt met de gedragingen of uitingen van een ander persoon. In de praktijk betekent dit dat de grenzen heel persoonlijk zijn, waardoor het lastig kan zijn om te bepalen wanneer iets grensoverschrijdend gedrag is of niet.
Psychische klachten kunnen zorgen voor langdurige uitval van het werk. In 17 procent van de gevallen van langdurige uitval door psychische klachten wordt geoordeeld dat de klachten in relatie tot het werk staan.
Wat kun je als werkgever doen om grensoverschrijdend gedrag aan te pakken binnen je bedrijf? Uw Vertrouwenspersoon geeft 3 belangrijke tips in dit artikel!
1. Maak duidelijk hoe er met elkaar moet worden omgegaan
Als werkgever heb je een voorbeeldfunctie. Het is op de eerste plaats dus altijd belangrijk om op een juiste manier met medewerkers om te gaan. Daarnaast is het heel belangrijk om altijd duidelijk te communiceren hoe men met elkaar om hoort te gaan op de werkvloer. Stel duidelijk wat wél en niet toelaatbaar is. Een gezonde bedrijfscultuur is belangrijk.
Hierbij is het ook goed om aan te geven wat voor gedrag er verwacht wordt van werknemers en welke gedragsvormen niet geaccepteerd worden. Neem als werkgever een open houding aan en zorg ervoor dat werknemers zich veilig én gehoord voelen. Het zou voor een werknemer een kleine stap naar de werkgever moeten zijn wanneer de werknemer zich niet veilig voelt op het werk.
2. Het opstellen van een duidelijk PSA-beleid
Er komen veel vormen van ongewenst gedrag voor op de werkvloer. Je kunt hierbij onder meer denken aan (seksuele) intimidatie, geweld, agressie, discriminatie, pesten en een te hoge werkdruk. Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever om te zorgen voor een veilige werkomgeving voor elke werknemer, ongeacht functie. Een PSA-beleid is een beleid tegen psychosociale arbeidsbelasting. Dit beleid bevat regels en gedragscodes die moeten worden nageleefd om voor iedereen een veilige werkomgeving te organiseren én te behouden.
Ieder bedrijf heeft een goed PSA-beleid nodig dat ook daadwerkelijk door iedereen wordt nageleefd. Nog te vaak is er wel een PSA-beleid aanwezig, maar weet eigenlijk niemand wat de inhoud is. Een PSA-beleid wordt niet aangenomen voor de vorm, maar hoort een actieve rol te spelen in het realiseren van een veilige werkplek.
3. Zorg voor een vertrouwenspersoon
Het hebben van een vertrouwenspersoon is essentieel voor bedrijven. Het is mogelijk om intern een vertrouwenspersoon aan te stellen. Toch kan de stap naar iemand die binnen het bedrijf werkzaam is te groot zijn voor een werknemer die een klacht wil melden. Het is daarom meestal aan te raden om een extern vertrouwenspersoon in te schakelen. Er moeten duidelijke afspraken worden gemaakt en het moet voor elke werknemer duidelijk zijn bij wie zij zich kunnen melden als zij te maken krijgen met ongewenste gedragsvormen op het werk.
De vertrouwenspersoon biedt een luisterend oor, advies en informatie. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon ook doorverwijzen naar verdere hulpverlening wanneer dit noodzakelijk of gewenst is. De vertrouwenspersoon helpt de werkgever om de werkomgeving veilig te maken én te houden.
Heb jij een ervaren vertrouwenspersoon nodig?
Als werkgever ben je verplicht om te zorgen voor een veilige werkomgeving. Gaat er iets mis, dan moet er iemand beschikbaar zijn om een luisterend oor te bieden en de impact zo goed mogelijk te beperken. Daarom is het hebben van een vertrouwenspersoon essentieel voor alle bedrijven. Uw Vertrouwenspersoon staat hierin graag voor je klaar. Wij werken op landelijke basis met uitsluitend gecertificeerde vertrouwenspersonen. Wil jij meer informatie of advies? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.