Werkgevers hebben een zorgplicht en er zijn meerdere zaken waar zij voor moeten zorgen om aan deze zorgplicht te kunnen voldoen. Iedereen heeft recht op een veilige en gezonde werkplek. Het is aan de werkgever om hiervoor te zorgen. Zeker in deze tijd, waarin ook veel sprake is van wisselend personeel, is het belangrijk om te zorgen voor het aanstellen van een vertrouwenspersoon.
Werknemers moeten altijd iemand in vertrouwen kunnen nemen wanneer dat noodzakelijk is. Daarom is het hebben van een vertrouwenspersoon essentieel bij de zorgplicht van werkgevers.
Wat is de zorgplicht van werkgevers precies?
Als werkgever heb je de plicht om ervoor te zorgen dat je werknemers veilig en gezond kunnen werken. Zo is het belangrijk dat medewerkers veilig kunnen werken met bijvoorbeeld machines of gevaarlijke stoffen, maar het betekent ook dat werknemers zich veilig voelen in hun omgeving. Dit heeft niet alleen betrekking op zaken waarmee zij werken, maar ook op personen waarmee zij werken.
Het is de taak van de werkgever om ervoor te zorgen dat werknemers altijd en in elke situatie zeker kunnen zijn van hun gezondheid en hun veiligheid. Dat is in grote lijnen wat de zorgplicht voor werkgevers betekent. Het betekent zeker ook dat het belangrijk is om een vertrouwenspersoon te hebben.
Extra risico’s door veel wisseling van personeel
Veel sectoren hebben momenteel te maken met personeelstekorten. Dit zorgt ervoor dat er vaker wisselingen van personeel ontstaan, maar ook dat er vaker onvoldoende gekwalificeerd personeel wordt aangesteld binnen het bedrijf. Deze factoren zorgen helaas ook voor een toename van het risico op ongewenste gedragsvormen op de werkvloer.
Werknemers, zowel nieuwe als bestaande medewerkers, moeten zich altijd veilig kunnen voelen op hun werkplek. Wanneer zij te maken krijgen met ongewenst gedrag op de werkvloer, dan moeten zij een vertrouwenspersoon in vertrouwen kunnen nemen. Als werkgever voldoe je aan je zorgplicht door een vertrouwenspersoon aan te stellen.
Een interne of externe vertrouwenspersoon aanstellen?
Je hebt altijd de keuze uit het aanstellen van een interne of een externe vertrouwenspersoon. In de praktijk is het eigenlijk altijd beter om te kiezen voor een externe partij. Deze is in alle gevallen onafhankelijk en discreet, wat heel belangrijk kan zijn bij diverse soorten meldingen. Een werknemer die zich niet veilig voelt op de werkvloer wegens ongewenste gedragsvormen, moet zich wél veilig voelen bij het doen van een melding van dit gedrag.
Dit is lang niet altijd het geval wanneer er uitsluitend een interne vertrouwenspersoon aanwezig is, die dus zelf onderdeel van de organisatie uitmaakt. Werknemers voelen zich veiliger bij het doen van een melding bij een externe, onafhankelijke vertrouwenspersoon.
UwVertrouwenspersoon staat voor jou en jouw personeel klaar
Als werkgever wil je aan je zorgplicht voldoen en wil je gewoon zeker stellen dat jouw medewerkers zich veilig voelen op hun werkplek. Het hebben van een ervaren vertrouwenspersoon is dan essentieel. UwVertrouwenspersoon staat voor je klaar. Doordat wij een landelijke dekking hebben, kunnen wij in elke situatie snel in actie komen. Zo zorgen we onder meer voor een beperking van de impact op het slachtoffer.
Wil je meer weten over wat wij precies voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en advies. Wij zijn je graag van dienst.