Het hebben van een extern vertrouwenspersoon is heel belangrijk voor een bedrijf. Vaak wordt gedacht dat dit uitsluitend voor grote bedrijven van belang is, maar niets is minder waar. In de praktijk kan het binnen kleinere bedrijven juist nog veel belangrijker zijn om een extern vertrouwenspersoon te hebben.
Dit heeft vooral te maken met de ‘ons kent ons cultuur’ die vaak heerst binnen kleine bedrijven. Deze cultuur zorgt ervoor dat het voor een medewerker moeilijker is om melding te doen van een situatie wanneer er uitsluitend een intern vertrouwenspersoon aanwezig is. Een extern vertrouwenspersoon is onafhankelijk, objectief en discreet. Dat is belangrijk.
Een onafhankelijke houding tegenover de partijen
Onafhankelijkheid is heel belangrijk. Interne vertrouwenspersonen hebben in de meeste gevallen zelf ook banden met directie, leidinggevenden en medewerkers van het bedrijf. Dit bemoeilijkt het aannemen van een onafhankelijke houding. Een extern vertrouwenspersoon heeft geen relaties met andere medewerkers en heeft ook geen belangen bij andere personen binnen het bedrijf. Daarbij is uiteraard ook zeker dat de externe vertrouwenspersoon zelf geen onderdeel van de klacht uitmaakt.
De waarde van een objectieve partij
Objectiviteit is iets waar gemakkelijk door een melder kan worden getwijfeld wanneer de klacht bij iemand binnen het bedrijf moet worden neergelegd. Als een vertrouwenspersoon zelf onderdeel uitmaakt van het bedrijf, dan betekent dit dat deze persoon optimaal bekend is met het bedrijf, de afdelingen en de medewerkers. Hierdoor wordt het ook makkelijker om een mening te vormen zonder het complete plaatje te overzien.
De objectiviteit valt gemakkelijk weg en dit risico neemt verder toe wanneer de melding wordt gedaan tegen iemand waar de vertrouwenspersoon een goede band mee heeft. Een extern vertrouwenspersoon is gegarandeerd objectief, waardoor het voor een medewerker ook makkelijker is om melding te doen.
Een discrete werkwijze van de vertrouwenspersoon
In bepaalde situaties kan discretie heel belangrijk zijn. Als er alleen een intern vertrouwenspersoon aanwezig is, dan kan een medewerker twijfelen aan de mate van discretie van deze persoon. De angst dat de gemelde klacht met anderen binnen het bedrijf wordt gedeeld is vaak groot.
Dit kan het doen van de melding in de weg staan, met alle gevolgen van dien. Een extern vertrouwenspersoon hanteert altijd een discrete werkwijze, waardoor wordt voorkomen dat de gemelde klacht zich door het bedrijf kan verspreiden. Indien gewenst kan een melder anoniem blijven.
Regel direct een vertrouwenspersoon voor jouw bedrijf
Is er nog geen ervaren vertrouwenspersoon ingeschakeld die direct voor jouw bedrijf kan klaarstaan wanneer dat nodig is? Regel het dan nu direct. UwVertrouwenspersoon werkt op landelijke basis, met uitsluitend gecertificeerde vertrouwenspersonen die meteen in actie kunnen komen wanneer dat noodzakelijk is.
Sluit een aantrekkelijk abonnement voor jouw bedrijf af of neem eens vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Wij staan graag voor je klaar.