Pesten op de werkvloer komt in Nederland helaas vaak voor. Een groot deel van de Nederlandser werknemers geeft aan zelf wel een gepest te zijn op het werk of getuige te zijn geweest van pestgedrag op de werkvloer. Niet elke vorm van pesten is hetzelfde. Wel kan pestgedrag in alle gevallen een grote impact op het slachtoffer hebben, met alle gevolgen van dien, zoals verzuim of ontslag.
Werknemers kunnen met verschillende soorten pesters te maken krijgen op de werkvloer. We kunnen deze pesters in vier hoofdgroepen onderverdelen, waar we je natuurlijk graag meer over vertellen.
1. De poortwachter brengt mensen in problemen
De poortwachter is een pester die er bewust voor zorgt dat iemand in de problemen komt, waarna deze persoon niet zal aarzelen om flinke kritiek te leveren. Deze pester houdt belangrijke informatie achter, zoals informatie over welke taken verricht moeten worden, waardoor het slachtoffer niet anders kan dan het verkeerd doen. Collega’s die poortwachters zijn kunnen op veel manieren zorgen dat een slachtoffer iets verkeerd doet of faalt, enkel door er bewust voor te zorgen dat het geen optie is om het goed te doen. Wanneer de poortwachter een hogere functie heeft, dan kan deze ook onterecht slechte beoordelingen van de medewerker geven.
2. Het twijfelachtige van de schijnheilige serpent
De schijnheilige serpent is een pester die voor het slachtoffer vaak het meest lastig te herkennen is. Deze pester presenteert zich aan het slachtoffer als de beste vriend of vriendin, iemand waarop vertrouwd kan worden en die altijd klaarstaat om hulp te bieden. Echter, achter de rug van het slachtoffer maakt de schijnheilige serpent hem of haar volledig zwart. Deze pester verspreidt leugens en slechte verhalen over het slachtoffer, met het verzoek niet te vertellen dat deze informatie van hem of haar afkomstig is. Juist dit maakt het lastig om de schijnheilige serpent op te sporen op de werkvloer.
3. Het agressieve van de schreeuwlelijk
De schreeuwlelijk kennen we allemaal wel. Toch kennen we deze vaak alleen van momenten waarop er ruzie ontstaat. Iemand die tijdens een ruzie of meningsverschil de stem verheft wordt snel bestempeld als ‘schreeuwlelijk’. Dit is ook de basis van de pester die we zo kunnen noemen, met als belangrijk verschil dat deze pester geen directe ruzie nodig heeft om de stem te verheffen.
De schreeuwlelijk jaagt het slachtoffer graag angst aan door een scéne te trappen, het liefst zo vaak en zo hard mogelijk. Ook geschreven agressie, zoals boze emails, behoren tot de activiteiten van de schreeuwlelijk. Collega’s zullen niet snel reageren, vooral omdat zij bang zullen zijn het volgende slachtoffer te worden.
4. Het vernederende van de eeuwige criticus
De eeuwige criticus is een pester die elk klein dingetje graag aangrijpt om het slachtoffer te kleineren, te vernederen en te ontmoedigen. Valt er kritiek te leveren? Dan zal de eeuwige criticus dit niet laten, ook niet als het om een bijzonder klein detail gaat. Elke gelegenheid om kritiek te leveren wordt aangepakt.
Deze pester zal ook nooit een compliment maken naar het slachtoffer, maar zoekt naar puntjes om de aanval op in te zetten. Een belangrijk nadeel is dat slachtoffers van de eeuwige criticus op den duur gaan geloven dat zij alles verkeerd doen, waardoor hun werkprestaties daadwerkelijk achteruit gaan.
Heb jij al een vertrouwenspersoon voor je bedrijf geregeld?
Pesten kan een enorme impact op het slachtoffer hebben. Het hebben van een vertrouwenspersoon wordt een wettelijke verplichting, en alleen dat geeft al aan hoe belangrijk het is om een vertrouwenspersoon te hebben. Dit geldt ook zeker bij een effectieve aanpak bij pesten op de werkvloer en het voorkomen van nieuwe situaties omtrent pesten.
UwVertrouwenspersoon werkt op landelijke basis en biedt direct hulp, ondersteuning en begeleiding wanneer dat nodig is. Wil jij weten wat wij precies voor jouw bedrijf en jouw medewerkers kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie en advies. Wij zijn je graag van dienst.